Šiandieninis pasaulis stebina naujausiomis technologijomis, jų pilna ir transporto srityje. Autonominių automobilių judėjimas ir testavimas jau tapo kasdienybe, atsiranda dronai gabenantys žmones, Elonas Muskas pasiruošęs kąsti tunelius savo naujai transporto priemonei. Jeigu kalbėti apie mobilumo ateitį, atrodo jog ji tampa panašesnė į futuristų prognozes.

Tačiau iš Clive Thompso perspektyvos, labiausiai intirguojančiai transporto priemonei yra daugiau nei 100 metų ir turbūt šią priemonė galėtume rasti kiekvieno iš mūsų sandeliuke. Tai dviratis.

Šiandieninės technologijos kuklų dviratį transformavo į dviračių dalinimosi modelį – dviračių dalinimosi stotelėse užfiksuojate dviračio paėjimą ir po valandos ar mažiau grąžinate į bet kurią esančią dviračių stotelę mieste. Toks konceptas buvo įgyvendintas šešiasdešimtaisiais, tačiau dėl negalėjimo dviratininkams važiuoti kur panorėjus, idėja nepastebimai žlugo.

Šiandien ši problema išspręsta – su išmaniuoju telefonu: GPS, Bleutooth, RFID ir mokėjimo sistemomis telefone. Dviračių dalinimasis tapo patrauklus tūkstančiams amerikiečių norintiems mieste keliauti dviračiu. Tokių klientų išaugo nuo 320 tūkstančių iki 28 milijonų dviratininkų nuo 2010 iki 2016 metus. Kinijoje, kur automobilių spūstys yra pagrindinė problema, šis dviračių dalinimosi modelis išaugo dar greičiau.

Dabartinės technologijos leidžia dar “kietesnias” galimybes – dvirčių nebereikia palikti tam skirtose stotelėse, o tiesiog palikti, ten kur pabaigėte kelionę. Viskas paprasta – pabaigę kelionę dviratis užsirakins ir toliau kelionę galite tęsti pėstute. Tokia sistema yra pigesnė, nes dviračių stotelių išlaikymas daug kainuoja, o dviračiu naudojamasi mažiau nei valandą.

Tokios dviračių stotelės, kai dviratis yra paliekamas ten kur buvo užbaigta kelionė, kuria savarankišką logiką ir palenviną dviračių naudojimasi. Sietlo miesto tarybos narys Mike O'Brien pastebėjo, kad tokios dviračių stotelės yra naudojams platesnei žmonių auditoriai. Iš dalies, kad tai yra pigi susisiekimo priemonė, o taip pat ja galima judėti už miesto centro ribų, į prestižinius miesto rajonus.

Netolimoje ateityje planuojama kita dalinimosi dviračių inovacija – elektriniai dalinimosi dviračiai. Šiuolaikinės baterijos yra pigesnės bei lengvesnės. Viena JAV firma “Jump Bikes” sukūrė dalinimuisi skirtus elektroninius dviračius, kuriuos galite rasti “išbarstytus” aplink San Fransisko ir Wašingtono DC. Firmos vadovas Ryanas Rzepeckis tikisi, kad regulerių dviračių era sumažės, nes priešingai negu su paprastu dviračiu, į darbą atvyksite nesuprakaitavę. „Žmonių, norinčių važinėti elektriniais dviračiais, skaičius tikriausiai yra 10 kartų didesnis nei žmonių, kurie nori važiuoti įprastu dviračiu“, - sako jis.

Kita vertus dviračių dalinimosi revoliucija turi ribas. Tikriausiai tokiais dviračiais negalės naudotis už miesto ribų gyvenantys žmonės. Taip pat, tokių dviračių perteklius gali “užtvindyti” miesto gatves chaotišku vairavimu ant šaligatvių ar gatvėse kaip tai nutiko Kinijoje. Tačiau tai išsprendžiama problema, jeigu miestai imsis reguliuoti dviračių skaičių.

Dviračių efektyvumas piko metu Utrechte

Taigi, sparčiai urbanizuojantis ir šylant mūsų pasauliui futuristinės transporto idėjos po truputį tampa realybe, tačiau efektyvi ir vis dar “kieta” transporto priemonė yra dviratis. Dviratis mažina transporto kamčius miestuose bei neterčia išmetamosiosmis dujomis ir yra efektyvus palaikant gerą sveikatos būseną.

Apibendrinant, dviračių technologinė revoliucija mums primena, kad naujovės ne visada yra visiškai naujos. Dažnai senas, bet patobulintas prietaisas veikia geriau ir naudingiau negu daug pinigų kainuojanti nauja technologija. Kartais mums tikrai nereikia iš naujo išradinėti rato.

Originalus straipsnis