Ne visi JAV miestai gali džiaugtis greitu ir efektyviu viešuoju transportu, dauguma žmonių savo kelionėm renkasi asmeninį automobilį, nes kai kur nėra patogios infrastruktūros. Tačiau kai kiti miestai praranda kasmet bilijonus dolerių stovinėdami kamščiuose, kiti nusprendžia juos investuoti į viešojo transporto plėtra.

Sietlo (Vašingtono valstija) gyventojai vis dažniau į darbą keliauja viešuoju transportu, nors kitų valstijos dalių gyventojai balsavo už viešojo transporto finansavimo sumažinimą.

Pavienės kelionės į darbą sumažėjo nuo 53 iki 44 procentų per laikotarpį nuo 2010 iki 2018 metų. „The Seattle Times“ duomenimis tai geriausias rezultatas tarp didžiausių JAV aglomeracijų.

Vietoj automobilių žmonės renkasi traukinius, autobusus, dviračius ar tiesiog vaikšto. Pasirinkusių naudotis viešuoju transportu į darbą dalis padidėjo nuo 5 iki 23 procentų, vaikštančių pėsčiomis skaičius užaugo nuo maždaug 3 iki 12 procentų. Pernai dviračiu važinėjo 3,8 proc. gyventojų, palyginti su 0,2% 2010 metais. Dirbančiųjų iš namų padidėjo iki 8 procentų palyginimui 2010 metais tai sudarė 1,1 procento.

„The Seattle Times“ duomenimis praeiti metai tapo pirmaisiais kai daugiau nei 100,000 gyventojų pasirinko viešąjį transportą savo kasdieninėm kelionėm į darbą. Apie 89 tūkst. pasirinko autobusą ir troleibusą, likę 10 tūkst. keleivių rinkosi tramvajų. Kai kurie gyventojai pilnai atsisakė asmeninio automobilio. 2018 metais tik 81% šeimų Sietle turėjo nors vieną automobilį, tai trijais procentais mažiau nei 2010 metais. Ir tai yra geriausias rodiklis tarp JAV miestų, kuriuose tendencijos pastarąjį dešimtmetį skiriasi kardinaliai.

Sietlas įrodė, kad miestiečiai gali atsisakyti keturračio „draugo“ persėdant į viešąjį transportą. Toliau pateikiami penki būdai, kuriais gali vadovautis ir kiti miestai.


Skirkite daugiau lėšų viešajam transportui


Jei sukursite veikiančią infrastruktūrą, žmonės ja pasinaudos.

Federalinės transporto administracijos duomenimis, Sietlo investicijos į viešąjį transportą vienam gyventojui yra didžiausios šalyje. Iš dalies tai buvo įmanoma miesto tarybos dėka, kuri 2010 m. įsteigė Transporto plėtros tarnybą. Biuro lėšos transporto priemonių kūrimui skiriamos iš automobilių mokesčių. Po ketverių metų rinkėjai balsavo už tai, kad būtų surinkti papildomi 60 USD nuo miesto mokesčių, skiriant būtent transporto infrastruktūros projektams, taip pat padidino pardavimo mokestį 0,1% – šios lėšos buvo panaudotos autobusų veiklai pagerinti.

Tuomet, 2015 metais Sietlo gyventojai patvirtino susitarimą dėl turto mokesčio didinimo, kuris suteiks miesto biudžetui 930 milijonų dolerių 10-ies metų laikotarpyje. Po metų žmonės uždegė žaliąjį signalą 100km naujų greitojo tramvajų juostų ir autobusų magistralinių kelių statybai. Projekto realizacija užtruks 20 metų ir pareikalaus 54 milijardų dolerių. Svarbu pažymėti, jog nuo kiekvieno mokesčių mokėtojo dolerio 91 centas skiriamas transporto vystymui, tuo metu kaip administraciniams tikslams atitenka tik du centai.

Gerinkite esamą infrastruktūrą, ypač troleibusų ir autobusų


Sietlo transporto sistema tapo patraukli dėka to, kad regiono valdžia ir aktyvūs piliečiai metė visas pastangas kurdami naujus maršrutus ir mažindami laiko intervalus. Viskas prasidėjo nuo autobusų ir troleibusų bei esamos infrastruktūros.

Padidėjus pardavimo mokesčiui, autobusų ir troleibusų eksploatacija išaugo 270 tūkst. darbo valandomis. Transporto judėjimo intervalai sumažėjo iki 10 minučių. Žmonių skaičius, kurie gali pasiekti artimiausią stotelę per 10 minučių ėjimo išaugo nuo 25% 2015 metais iki 64% 2017 metais. Be to, Sietle buvo pakeistas maršrutų tinklas, siekiant padidinti viešojo transporto našumą ir pralaidumą, taip suteikiant konkurencingą asmeniniam automobiliui alternatyvą. Dabar 70% gyventojų naudojasi viešuoju transportu keliaujant rytais į darbą, automobiliu važiuoja tik 25%.

Pasirūpinkite transportu


Regioniniai transporto operatoriai „King County Metro“ ir „Sound Transit“ stengėsi įvesti lengvatinius tarifus žmonėms, kurie norėtų naudotis viešuoju transportu, tačiau negali sau to leisti. „Orca Lift“ programos nariu gali tapti kiekvienas asmuo, kurio pajamos yra 200% žemiau skurdo ribos arba mažesnės nei 24 tūkst. USD. Bilietas jiems kainuos tik 1,50 USD, 45% mažiau nei pilnos kainos.

Šia paslauga gali naudotis ir jaunimas nuo 6 iki 18 metų - pusantro dolerio už kelionę ir nemokamas persėdimas į kitą transporto rūšį.

Nuo 2017 m. vasaros kelionės kaina tapo fiksuota – 2,75 USD, neatsižvelgiant į kelionės laiką ir trukmę, todėl žmonės dažnai naudojasi viešuoju transportu piko valandomis arba jei gyvena priemiestyje.

Svarbiausia, jog Sietlas dekriminalizavo neapmokėtas keliones, pirmą kartą tik įspėjant „zuikius“ ir skiriant 25 USD baudą, kurią reikėtų sumokėti tik už pakartotinius pažeidimus. Laikai, kai keleiviams be bilieto buvo skiriama šimtų dolerių bauda ir jie buvo areštuojami, praėjo.

Paskatinkite verslą prisijungti


Vašingtono valstijoje įsikūrusios technologijų kompanijos, įskaitant „Amazon“, „Microsoft“ ir „Boeing“. Sietlo valdžia tuo pasinaudojo protingai. Jie derėjosi su įmonių atstovais, kad jie įtikintų savo darbuotojus kaip įmanoma dažniau pasinaudoti viešuoju transportu važiuojant į darbą, už tai darbuotojai buvo subsidijuojami – jiems suteikiamas mėnesinis transporto bilietas.

Toks požiūris, kuris skatina naudotis viešuoju transportu, vietoje nemokamo parkavimo suteikimo, padeda pildyti transporto biudžetą ir tuo pačiu metu mažina spūstis mieste.

Viešasis transportas netgi gali būti vienu iš būdų pritraukti naujų darbuotojų. Pavyzdžiui, „Microsoft“ gali pasigirti, kad 43% darbuotojų į priemiesčio pastatą Redmondo mieste patenka įmonei priklausančiame tranzitiniame autobuse.

Dažniau pasitikėkite savo rinkėjais


Rinkimai Sietle ir vėl parodė, kad rinkėjai pasiruošę mokėti daugiau, jeigu viešojo transporto tobulinimas yra ilgalaikė perspektyva. Deja, tačiau kaimyniniuose priemiesčiuose nuomonė skiriasi. Lapkritį ten įvyko balsavimas dėl automobilių licencijos mokesčio sumažinimo iki 30 USD. Dėl šio sprendimo valstybinė transporto plėtra praras dešimtis milijardų dolerių.

Rinkėjai nesuprasdami investicijų į viešąjį transportą svarbos pasirinko mokesčių mažinimą. To paties negalima pasakyti apie Sietlo gyventojus, kurie tiksliai žinojo, kur eis jų pinigai, ir balsavo prieš kelionių lengvaisiais automobiliais skatinimą.

Viešojo transporto plėtra XXI amžiuje tebelieka sudėtinga užduotis, ypač jei rinkėjas juo retai naudojasi ir tikisi, kad jo pinigai pirmiausia bus skirti miesto dabartinės infrastruktūros išlaikimui. Nepaisant balsavimo rezultatų, „Sound Transit“, veikiantis ne tik Sietle, planuoja ir toliau rinkti automobilių mokesčius. Gali būti, kad būsimos iniciatyvos didinti viešojo transporto pajamas ir pelningumą daugiausia vyks tuose miestuose ir rajonuose, kuriuose vietiniai gyventojai aktyviai pasisako už viešojo transporto vystymą.

Originalus straipsnis