Ką policija gali padaryti pamačius jus einanti per raudoną šviesoforo signalą? Pasidomėti jūsų sveikata ir padaryti žodinį įspėjimą? Arba paguldyti ant žemės, pakratyti jūsų kūną su elektrošoku, įpurkšti dujų į akis ir išvežti į areštinę. Ir tai tik už smulkų administracinį pažeidimą.

Prieš porą dienų 15min dienraštis rašė, jog Vilniuje policininkai tramdė senjorą, kuris eidamas namo iš „Senukų“ prekybos centro kirto gatvę degant raudonajam signalui.

Iliustracija iš 15min straipsnio

Istorija labai keista, nes skiriasi abiejų pusių argumentacija – vieni kaltina policija neprofesionalumu, žiauriu elgesiu ir pernelyg dideliu jėgos panaudojimu, o policija turi savo versija kurioje pėstysis bandė priešintis bei nepakluso jiems. Tačiau kol kas vaizdo įrašų su incidentu Lietuvos policija nepateikė. Suprantama, kad pažeidėjus reikia drausminti, tačiau visada reikia atsižvelgti į kontekstą ir situaciją, bei pasirinkti atitinkamas sudrausminimo priemones.

Kova prieš eismo pažeidėjus ir jiems inkriminuojamas veikas tampa neadekvati. Pėstieji yra pernelyg drausminami kitų eismo dalyvių atžvilgiu. Pažiūrėkite pro langą, tikriausiai pastebėsite savo kieme priparkuotas ant šaligatvių, vejos, šalia įvažiavimų ir pėsčiųjų perėjų automobilius, kurie yra ignoruojami patruliuojančių pareigūnų bei viešojo skyriaus savivaldybės darbuotojų.

Mažai kas užduoda klausimą, o kodėl visgi kyla konfliktinės situacijos ir pėstieji tiesiog priversti pažeidinėti taisykles. O tam yra nemažai priežasčių:

  • Pernelyg ilgos šviesoforo fazės, labai aktuali problema Vilniuje;
  • Požeminės ir antžeminės perėjos, kurios nepritaikytos naudotis žmonėm su ribotu mobilumu;
  • Trūksta perėjų, ten kur jų reikia. Žmonės, ypač turintys riboto judrumo, iki kitos perėjos nevaikščios 200–400 metrų - jie kirs gatvę ten, kur jiems patogu;
  • Pėsčiųjų tvoros. Tikėtis, kad tvoros privers žmones apeiti kelią, tačiau jie tiesiog perlips per jas.

Išsprendus šiais opias miesto problemas ir sudrausminus kitus eismo dalyvius galima sumažinti didžiąją dalį konfliktinių situacijų mieste.

Prisikabinėti prie smulkių pažeidimų galima dar ilgai, tačiau tai neišspręs problemos iš esmės. Žmonės bus priversti pažeidinėti taisykles vietose kur nėra patogios ir saugios infrastruktūros. Šiuo metu mes skatiname bausmes ir baudų išrašymą, vietoj to kad įrenginėti ir pritaikyti miestą žmonėms su ribotu mobilumu ir patogiam bei saugiam pėsčiųjų judėjimui.