Kaip veikia "kelio dieta"?

Eismo planuotojas Džefas Spekas (Jeff Speck) parengė video pavyzdžius skirtingų tipų gatvių pertvarkimams.

Kelio dieta tai puikus būdas miestams atgauti gatvės plotą kuris buvo dedikuotas automobiliams, tuo pat metu gerinant kitų eismo dalyvių saugumą ir patogumą. Bet kaip ir skirtingos dietų rūšis – kelių dietos taip pat būna labai įvairios. Miesto planuotojas ir “Walkable City” (“Pėsčiųjų miestas”) autorius Džefas Spekas (Jeff Speck) kartu su grafikos dizaineriais sukūrė video kuriame pavaizduotos keturios kelių dietos.

Iš trijų juostų į dvi

Iš trijų juostų į dvi

Šiuo atveju mes turime gatvę iš trijų eismo juostų ir parkavimo vietomis šonuose. Didžioji dalis erdvės priklauso automobiliams, tokiu atveju Spekas siūlo “3 į 2” kelio dietą: naikinti vieną eismo juostą ir mažinti parkavimo vietos plotį viename šone. Tokiu atvėju, gatvėje atsiranda erdvės dviračio takui įrengimui šalia šaligatvio. Taip pat “3 į 2” dieta leidžia išlaikyti gatvės pralaidumą – didinat gatvės saugumą. Džefas pabrežė, kad panašaus išplanavimo gatvės perdarymas Brokline padėjo sumažinti eismo įvykius 63 procentais.

Iš keturių juostų į tris

Iš keturių juostų į tris

Ši kelio dieta konvertuoja keturias eismo juostas į trejas – po viena kiekviena kryptimi ir dar viena centrinė juosta kuri skirta posūkiams į kairę. Išimant iš gatves viena eismo juostą “4 į 3” dieta palieka vietos dviračių eismo juostai dvejose pusėse, taip pat atsiradusi laisva erdvė gali būti naudojama ir šaligatvio praplėtimui arba dedikuotoms tranzitinio transporto juostom. 2013 metų studijos parodė, jog “4 į 3” dietos saugumo privalumai akivaizdus: 47 procentai sumažintas avaringumas mažuose miestuose ir 19 procentų didesniuose.

Dviračių eismas

Dviračių eismas

“Juostos dviračiams yra gerai, tačiau dedikuoti dviračio takai yra dar geriau ir nereikalauja daugiau kelio”, pasakoja Spekas. Pažiūrėkime gatvę kurią mes pakeitėm “4 į 3” dieta. Šitame planavime eismo juostos yra gatvės pašonėje šalia priparkuotų automobilių taip padidindami susidūrimo su kitais eismo dalyviais riziką. Bet pakeitus parkavimo juostos padėti gatvėje – pastumiant ją toliau nuo šaligatvio, ši dieta sukuria erdvės dvėjų juosto dviračių takui kuris yra apsaugotas nuo automobilių eismo skiriamąja juostą arba mažosioms architektūrinėms formom.

40 pėdų juostos įterpimas

Šį kartą mes atkreipiam dėmesį į 40 pėdų gatvę su dviem 12 pėdų eismo juostomis, kuriose yra priešingos eismo juostomis, ir dviem automobilių stovėjimo juostomis. Daugelis miestų priėmė 12 pėdų eismo juostas, darydamos prielaidą, kad jose bus daugiau eismo; iš tiesų, kaip anksčiau teigė Džefas, tokie keliai kelia didelį pavojų miestams, skatindami vairuotojus greičiau važiuoti. Jis rekomenduoja juos lieknėti iki 10 pėdų - ši dizaino konfigūracija palieka erdvę dviračių juostai, bei padaro gatvę saugesnę, išsaugojant transporto eismo srautus.

Originalas CityLab