Olandų kova prieš "zuikius" – kaip padaryti viešąjį transportą patrauklesnį

Olandų traukinių ir autobusų sistemoje išbandomi nauji būdai sustabdyti vengiančius mokėti už bilietus, kitaip dar vadinamuosius „zuikius“, į mokius klientus.

olandai mažina zuikių kiekį

Pirk bilietą, gauk kelionę. Elektroniniai vartai Amsterdamo stotyje ribojo "zuikių" pateikimą. Nuotrauka: Yves Herman/Reuters

Praėjusiais metais olandai pristatė inovatyvius metodus padedančius kovoti su senosiomis problemomis. Sėkmės susilaukė Nyderlandų nacionalinis geležinkelių vežėjo Nederlandse Spoorwegen (NS) sprendimas mažinti bilietų kainą ir tokiu būdu išvengti neigiamo požiūrio į naują metodą, kuris žavi paprastumu – uždaryti visus įėjimus ir į stotį patekti tik su bilietu.

Tuo tarpu Olandijos miestas Almere pasirinko kitą sprendimo būdą – vietoje baudos susimokėti už tranzitinius bilietus. Jie nori “zuikius” paversti mokiais klientais, priversdami juos mokėti už pravažiavimą vietoje baudos. Iš pirmo žvilgsnio, abi schemos atrodo šiek tiek skirtingos, tačiau pagrindinė idėja išlieka ta pati - mažiau kreipti dėmesį į vengiančius mokėti už bilietą keleivius, bei sumažinti konfrontacijas su jais, vis dėl to keleiviai, nors ir be bilieto, yra suinteresuoti naudotis viešuoju transportu.

Galima manyti, kad tai tinkamas požiūris, nes keliavimas be bilieto daro žalą kompanijoms, kurios užsiima pervežimu, o tuo pačiu lieka nepatenkinti keleiviai, kurie nusipirko bilietą. Aišku, taikyti šio pavyzdžio visai daugumai negalime kai tuo tarpu Šiaurės Europos šalių viešasis transportas skiriasi ir yra paremtas kitokiu principu. Pavyzdžiui, Berlyno viešajame transporte yra pritaikytas sąžiningumo principas (bilietų patikrinimas vyksta nepranešus iš anksto transporto priemonės viduje, iš esmės kaip ir pas mus), kurioje bauda už važiavimą be bilieto atitinka 3-5 procentus kelionių, kuriose keleiviai nesumokėjo už bilietą. Žvelgiant iš šios perspektyvos, biudžetas neviršijamas ir sutaupoma pinigų įrenginių įmontavimui, bei priežiūrai.

Londonas, priešingai, turi uždarą metro sistemą su daugybe kliūčių ir didžiulėmis baudomis už važiavimą be bilieto. Tiksliai neįmanoma įvertinti (neegzistuoja duomenų apie tai kiek žmonių važiavo be bilieto ir buvo pagauti kontrolės darbuotojais), tačiau tyrimas prieš dešimtmetį parodė, jog Didžiosios Britanijos sostinėje, panašiai kaip ir Berlyne, 6% nuo visų keleivių naudojasi transportu be bilieto. Remiantis Londono pavyzdžiu, kur efektyviai veikia teisėsaugos ir baudų sistema, iš esmės nėra didelio skirtumo neapmokėtų kelionių kiekiui. Tokiu atveju, būtų išmintingiau atkreipti dėmesį į šalutinius neapmokėtos kelionės poveikius, tokius kaip konfliktines situacijas prieš kontrolierius, negu į patį neapmokėtos kelionės faktą.

Olandų geležinkeliai jau seniai bando kontroliuoti prieigą į stotys. Apsilankykite Amsterdamo Centrinėje stotyje, vienoje iš 76 stočių (per kuriuos praeina 90 procentų šalies geležinkelio naudotųjų) kurie buvo rekonstruoti 2017 metais, ir jus pamatysite prieš save elektroninius bilietų tikrinimo vartus. Jie įrengti gan toli pastato viduje tam, kad patogiai būtų naudotis bilietų išdavimo aparatais ir taip pat dėl saugumo, tačiau jie trukdo patekimui be bilieto į viešąsias stočių erdves.

Validatoriai Amsterdamo stotyje

Validatoriai Amsterdamo stotyje

Poveikis buvo dramatiškas. Praėjusiais metais smurto incidentų skaičius olandų traukinių tinkle nukrito 27 procentais. Taip pat atrodo, kad sumažėjo „zuikių“ važiuojančių viešuoju transportu. Tai patvirtina 2015-2018 metų duomenys per kuriuos, žmonių vengiančių susimokėti už bilietus, sumažėjo 34 procentais. Šis skaičius taip pat apima dviejų metų laikotarpį prieš įvedant naujus pokyčius viešojo transporto sistemoje. Vertėtų paminėti, kad įvestos naujos taisyklės galutinai neišsprendė problemos – vengiančių susimokėti už bilietą keleivių konfliktines situacijas su stočių darbuotojais. Tačiau tai eliminavo konfliktines situacijas judančiojoje transporto priemonėje, kuriuos yra žymiai sudėtingiau suvaldyti negu stoties prieigose.

Tačiau vis dar išlieka neigiamas šalutinis poveikis – žmonės, be intencijos keliauti ir bilieto, yra apriboti stotyse, kurios daugumuose Europos miestuose yra didžiausios ir šilčiausios pastogės su viešuoju prieinamumu. Europoje, kaip ir JAV, apsaugos darbuotojai, bei policija jau nuo senųjų laikų veja benamius iš stoties. Naujai pastatyti vartai dar labiau apribos prieinamumą prie šių erdvių – taip jos taps dar labiau nepageidaujamos kai kuriems gyventojams ieškantiems prieglobsčio. Tokiu atveju stotys tampa kvasi–privatizuotos, nors visada buvo laikomos kaip bendros viešosios erdvės.

Dar viena olandų viešojo transporto kompanija pasirenka kitą strategiją. Almeros miestas, su 200,000 gyventojų esantis šalia Amsterdamo, vietoje baudų keleiviams kurie neapmoko kelionių, jie aktyviai bando grąžinti ir skatinti juos naudotis viešuoju transportu.

Almere pasirinką kitą strategiją

Vietoj paprastos baudos keleivis be bilieto Almere mieste gauna "baudos paketą" kuriame yra dešimt kelionių.

Transporto kompanija „Keolis“ tai daro atsisakydama tiesioginių baudų už mokesčių vengimą. Viešasis transportas Almere mieste nėra nemokamas - keleiviai vis dar privalo mokėti. Dar yra laukiamas miesto tarybos pritarimas, tačiau bet kuris asmuo, kuris buvo pagautas be bilieto, jau nebebus baudžiamas €50 bauda, kaip tai buvo daroma ankščiau. Jie bus priversti įsigyti “baudos paketą” kuris kainuos €35. Šiame pakete (kartu su informacija apie tai, kaip nusipirkti bilietą) yra kortelė, kurį bus papildyta dar dešimčia kelionių.

Vis dėl to egzistuoja įvairių rūšių baudos (standartinė 10-ies kelionių kortelė kainuoja €12,50),tačiau tai taip pat siunčia svarbią žinutę – įstatymo pažeidėjai yra laukiami, jei susimoka. Toks išsigelbėjimas veikia tik vieną kartą. Kiekvienas, kuris prasižengė yra prašomas apmokėti €35 baudą, tačiau dar kartą pagautas keleivis jau privalės mokėti seną baudos kainą, kurį jau bus €50. Beje, tokio pozityvaus žingsnio sukūrimas yra gan pragmatiškas. Mažas pajamas generuojantys miestas, kuriame yra didesnis nei vidutinis keleivių be bilietų skaičius, yra tikslinga pabandyti paversti “zuikius” į bilietų pirkėjus.

Apibendrinat, Almere miesto politika yra panaši į tą, kurią taiko Olandų geležinkeliai – įdiegia kliūtys kurie mažina įtampą keliančių situacijų atsiradimo tikimybę, bei daro viešojo tranzito sistemą taikesnę ir saugesnę visiems keleiviams. Sėkmingas nusikaltimo nustatymas yra naudingas, tačiau dar geriau sukurti tokią situaciją, kai toks nusižengimas apskritai yra neįmanomas.

Straipsnio originalas: CityLab.com